Saturday 4 November 2017

Hukum Forex Mufti Di Perak Harussani


Oleh: Dr. Mohd Hilmi b. Abdullah pustakahilmiyahoo pustakahilmi. blogspot Kata pepatah. 8220Benih yang Baik, Jika jatuh ke tanah menjadi Pohon, Jika jatuh ke laut menjadi pulau8221. Begitulah perumpamaan yang palizzata tepat diberikan ke ATAS Sahibus Samahah, Mufti Perak, Tan Sri Dato8217 Seri, (Dr.) Hj. Harussani b. Hj. Zakaria. Anak bongsu kepada pasangan Hj. Zakaria b. Hj. Osman dan Hjh. Zainab BT. Jalaluddin ini dilahirkan pada 8 aprile, 1939 di Kg. Parit Tok Ngah, Tanjung Piandang, parit Buntar, Perak. Ayah beliau yang berasal dari Banjarmasin, Kalimantan merupakan seorang yang tegas Dalam memberi didikan Agama kepada anak-anaknya. Pernah ketika kecil dahulu, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani dimarahi ayahandanya kerana balik lewat petang akibat Leka bermain bola sepak bersama kawan-kawannya. Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani mendapat Pendidikan Awal di Sekolah Melayu Kg. Kedah, Parit Buntar, sebelum menyambung pengajian di anglo scuola cinese, Parit Buntar. Bagaimanapun, Takdir Allah s. w.t. pada ketika ini terdetik di hati Tan Sri Dato8217 Seri untuk mempelajari ilmu-ilmu Agama Secara mendalam. Ketika beliau menyatakan Hasrat untuk keluar dari Sekolah, Tan Sri Dato8217 Seri Telah dipujuk Oleh guru-guru di Sekolah tersebut agar menimbang balik hasratnya ITU memandang Tan Sri Dato8217 Seri Adalah Pelajar Cemerlang di Sekolah tersebut. Namun bak kata pepatah. 8220Kalau hendak Seribu Daya, kalau Tak hendak Seribu dalih8221, 8220alang-Alang menyeluk pekasam, Biar sampai ke Pangkal lengan8221, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani tekad untuk menyambung pengajian beliau di Sekolah Idrisiah, Kuala Kangsar, Perak, dari tahun 1956 hingga 1959 sebelum menyambung pula pengajian Agama beliau di Kuliah Al-Attas, Johor Bharu, Johor dari tahun 1959 hingga 1960. Di Sini beliau MERASA amat bertuah kerana Tenaga-Tenaga pengajar di Sekolah Baru beliau ini kebanyakannya berasal dari Hadramaut, Yaman. Tanpa berlengah Lagi, Tan Sri Dato8217 Seri mengambil kesempatan daripada Tenaga-Tenaga pengajar tersebut untuk mendalami bahasa arabo, termasuk bertutur dalam Bahasa arabo. Kembara ilmu Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani kemudiannya diteruskan Lagi apabila beliau menyambung pelajarannya di Kolej Islam Malaya (KIM), Klang, Selangor dari tahun 1960 hingga 1964. Semasa Belajar di KIM, Tan Sri Dato8217 Seri merupakan Pelajar yang Rajin bertanya dan SERING berhujah dengan Ustaz-Ustaz yang mengajar di KIM . Disebabkan kepetahan beliau berhujah, para Pelajar di Più Telah menjadikan Tan Sri Dato8217 Seri sebagai rujukan apabila mereka menghadapi sesuatu masalah dalan Pelajaran. Sebaik menamatkan pengajian di KIM, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani Telah diterima bekerja sebagai penterjemah di unità Cawangan Khas, dari Kementerian Dalam Negeri tahun 1964 hingga 1967. Selepas unità berhenti daripada Cawangan Khas, Tan Sri Dato8217 Seri menjadi guru di Sebuah Sekolah di Pulau Pinang Selama 3 Bulan, sebelum menjawat jawatan sebagai Kadi di Jabatan Agama Pulau Pinang bermula 2 novembre 1967 hingga 1973. Ekoran Khidmat Cemerlang beliau sebagai Kadi, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani kemudiannya dilantik sebagai Kadi Besar dari 1973 hingga 1985. Ketokohan Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani Dalam membicarakan ISU-ISU Agama Islam Telah melayakkan beliau untuk dilantik sebagai Mufti Perak bermula 1985 hingga kini. Selain Tokoh Ma8217al Hijrah 2008 Antara Anugerah Yang pernah diperolehi Oleh Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani ialah Darjah Paduka Mahkota Perak pada tahun 1986 (yang membawa gelaran Dato8217), Seri Paduka Mahkota Perak, 1999 (yang membawa gelaran Dato8217 Seri), Darjah Kehormat Doktor Syariah, 2001 (yang membawa gelaran Dr.), Dan Panglima Setia Mahkota 2009 (yang membawa gelaran Tan Sri). Hasil perkongsian Hidup dengan Puan Sri Hajjah Ainon bt. Abdul Ghani Mulai 31 Julaï 1966 Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani dikurniakan 4 cahayamata orang. Walaupun sibuk dengan tugas sebagai Mufti Perak, Tan Sri Dato8217 Seri Tidak lupa memberikan sumbangan beliau Dalam bidang keilmuan dan kemasyarakatan. Antara Hasil tulisan beliau ialah Irsyad Hukum (yang menyentuh persoalan hukum semasa), muamalah Hidup Islam (iaitu kompilasi 13 tajuk Kertas Kerja), Syaitan Musuh Insan, Hukum-Hukum Perkahwinan, Amalan di Bulan Ramadan Mengikut al-Quran dan as-Sunnah, Rukyah Dan Hisab, dan Ibadah Qurban. Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani Juga banyak menulis Kertas Kerja. Antara tajuk Kertas Kerja beliau ialah Peranan Da8217i Menuju Ke Wawasan 2020, l'Islam Pada Pandangan Orang Bukan Islam di Malesia, Zakat Membawa Berkat Mensyukuri Nikmat, Baitul Mal, Zakat dan Wakaf. Hukum Dan Pelaksanaan, l'Islam dan Cabaran Masa Kini, Dakwah Masa Kini dan Cabarannya, Pemindahan Ginjal, dan dan Peranan Tanggungjawab Ulama8217. Selain itu, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani Juga seringkali dijemput memberikan ceramah Agama, menjadi Ahli forum pannello, memberi UCAP Utama, dan membentangkan Kertas Kerja Dalam seminario dan Majlis-Majlis yang dianjurkan, sama ada Oleh kerajaan Jabatan-Jabatan, swasta, dan orang perseorangan, di peringkat Negeri, Kebangsaan, dan juga Antarabangsa. Antara seminario Dan persidangan yang pernah disertai Oleh Tan Sri Dato8217 Seri ialah Persidangan Ulama8217 Nusantara. L'Islam Di Alaf Baru, Menggaris Agenda Alaf Baru, Seminario Pemindahan Ginjal dan dan Cabaran Kemajuan Yang Dihadapi Islam di Rantau Ini, dan Dialog Agama Di Antara Penganut Islam, Yahudi, dan Kristian. Berdasarkan kepada ketokohan beliau Dalam bidang keilmuan Islam, Tan Sri Dato8217 Seri Telah Dibei kepercayaan untuk menyandang pelbagai jawatan, sama ada Dalam kerajaan Badan-Badan, Badan-Badan berkanun, mahu gioco di parole Sektor swasta. Antara jawatan yang Masih disandang Oleh beliau sehingga kini ialah Ahli tetap Lembaga Pengarah Kolej Islam Darul Ridzuan, Pengerusi Jawatankuasa Khas Penyelaras Dakwah dan Pembelajaran Negeri Perak, Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Ekonomi Islam Negeri Perak, Ahli Lembaga Pengarah Lembaga Teks Al-Quran, Ahli Majlis Penasihat Kumpulan Maybank, Pengerusi Lembaga Pengelola Koleh UNISMA, dan Ahli Pannello Penasihat Syariah Permodalan Nasional Berhad. Secara umumnya, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani Adalah seorang yang tegas Dalam pendiriannya. Ketegasan beliau Dalam ISU-ISU yang melibatkan Agama Islam ini sebenarnya Bukan Lagi menjadi Rahsia, sama ada di kalangan Sabahat HanDai, para penyokong, mahu gioco di parole mereka yang Tidak sependapat dengan beliau. Sejarah Telah merakamkan betapa lantangnya Tokoh Ma8217al Hira 1429 2008 ini ketika bercakap tentang ISU murtad, Certo Heboh, Majlis Perundingan Antara Agama, kongsi Raya, penggunaan kalimah Allah Oleh Bukan orang-orang Islam, dan yang terbaru sekali, hukuman Sebat ke ATAS pesalah Wanita. Melihat kepada sumbangan yang begitu besar yang Telah dicurahkan Oleh Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani kepada Agama, Bangsa, dan Negara, Maka Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dengan ini Amat berbangga dan berbesar hati menganugerahkan ijazah Kehormat Doktor Pendidikan Islam kepada Yg. Amat Berbahagia Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani b. Hj. Zakaria sempena istiadat konvokesyen UPSI kali Yang Ke-12.Hukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak Ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang Asing dan juga Perniagaan Forex. Bagaimana pula Jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan Oleh mediatore dengan melayari internet. Kemudian memperolehi Untung dari jualan dan belian matawang Asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, eun Perlu memahami dua Jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang ringgit anda ke Dalam Satu Syarikat yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik satu piattaforma atau Syarikat untuk menjalankan Jual beli Wang Dan Asing Simpan. Semua transaksi dijalankan Oleh anda sendiri, Syarikat Hanya menyediakan piattaforma dan mengambil upah perkhidmatan Sahaja. Pertama. Hukum Bagi melabur Dalam Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata Wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu Negara terhadap matawang Negara lainnya Yang melibatkan pasar-pasar matawang Utama di Dunia Selama 24 marmellata Secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang Adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut Garis Panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah Dan terima) Dalam waktu Yang sama ia disebut Dalam hadis sebagai Yadan Yadin bi. Dalam Bahasa Inggerisnya Adalah sulla base posto. Ia Datang banyak hadis Antara yang paling Utama Adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, Tamar dengan Tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (pada Satu masa) Jenis dan sekiranya berlainan, Maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat musulmana, no 4039 no hadith. 119). b - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan serentak Secara (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual EMAS dan Perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-Hadis di ATAS menyebut perihal displin Islam Dalam pertukaran EMAS dan Perak. Untuk Informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (banconota) Juga Adalah sama dengan displinnya EMAS dan Perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai mezzo di scambio. Justeru setiap displin dan condizioni Costi transaksi yang melibatkan EMAS dan Perak Juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX Dalam matawang yang diuruskan Oleh Syarikat konvensional Sudah Meals Tidak akan menjaga condizioni Costi ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan Oleh institusi Konvensional Adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue avanti (nilai masa hadapan) Yang tergolong Dalam Riba Nasiah. Mereka Juga kerap SWAP menggunakan, Opzioni dan Lain-lain strumento yang Tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen Tadi Tidak memenuhi condizioni Costi Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh Dalam Islam Secara Benar Hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah Dalam implementasi FOREX Adalah bertangguh Dalam penyerahan Dari kedua-dua pihak. Tatkala itu menjadi AQAD Batal (Radd al-Muhtar ala ad-Durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka Hanya terlibat Dalam FOREX Jenis SPOT dan bukannya Jenis lsquoForward jika adapun Jenis avanti ia menggunakan konsep Al-WAD atau unilaterale Promessa dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang Pasti, Majlis Shariah mereka Telah meletakkan beberapa condizioni Costi dan bukannya Secara bebas begitu Sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU Untung Sahaja) dan di Dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi Untung melalui cara FOREX Adalah Tidak halal di sisi Islam. Ia Adalah keputusan Pannello Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama contabile amp Revisione Organizzazione per le istituzioni islamiche (AAOIFI). Pannello Antara penasihat Shariahnya Adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, il Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hamid Hussain Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai Lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, Pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat Unsur Judi atau Tidak apabila membeli dan menjual matawnag Hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci Oleh Jakim dan ISRA, mendapati Unsur Judi Adalah wujud maka semua Jenis forex trading Adalah HARAM. b - Kesohihan Dan kewibawaan Syarikat piattaforma dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan Bagi mengelak anda ditipu piattaforma Oleh Syarikat yang Tidak sebenar. Butiran terperinci piattaforma berkenaan ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika Tidak, transaksi eun Adalah syubhat dari Awal Lagi Keran terdapat Unsur gharar. b - piattaforma Jika tersebut punyai Wibawa dan diminuire Serta informazioni yang sangat mencukupi, perkara kedua Adalah menilai akta-Akata berkaiatan dengan Aktiviti ini dari Badan berwajib di Malesia. Ini Perlu Bagi memastikan anda Tidak terlibat dengan Aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua Juga Lelli, saya Kira transaksi Jual matawang Asing dan dan Simpan kemudian Jual semula apabila di prezzo tukarannya Naik Adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana prose ini dilakukan Secara ringkas dan Melihat pandangan tentangnya Islam. Setakat apa yang diterangkan Oleh individu yang terlibat dan yang Tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) I bis mempunyai modale minimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan Lain-lain, ia berbeza mengikut polisi Syarikat forex trading Masing-Masing. 2) Dengan modale ITU, pihak Syarikat piattaforma di forex trading ini akan membukakan Satu akaun khas Buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan Samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di Dalam akaun atau membuka kaunter Belian. Gambaran mudahnya Adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui piattaforma Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan Nilai matawang, didapati Nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala ITU, ia akan pulsante menekan Jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding di prezzo Belian asalnya Tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 ITU sebaik Sahaja transaksi Jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN sebahagian Sahaja, Jika Dalam contoh di ATAS, Hanya RM 40 dimasukkan, manakala Baki modale sebanyak RM 360 Hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini Tidak berlaku, Maka dari ia Lelli sudut Shariah, Namun Jika kelewatan berlaku, ISU Shariah di Sini Adalah berlaku penangguhan Dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut Garis Panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan serentak Secara (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah visto melarang dari menjual EMAS dan Perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para ulama Telah bersepakat wajibnya condizioni Costi serah terima Dalam Satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara Hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai Bukti seperti resit atau nota Elektronik yang menunjukkan transaski SAH) (Syarah Sohih musulmana) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi Jual beli dilakukan, col respiratore modale dicampur Untung dimasukkan di Dalam akaun kita Tanpa sebarang Tangguh, dan Secara Automatik Juga kita boleh mengeluarkan Wang tersebut Tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat Syarikat Yang mensyaratkan minimo modale yang Tinggi seperti USD 1.000 dan jumlah Lain-lain. Untuk ITU mereka menawarkan APA yang dinamakan leva yangmana modale peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modale sebenar anda Adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau Secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modale anda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1.000 atau Jika memilih 1: 100, beerti modale eun menjadi USD 10000. Con una quantità Baru Inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. L'uso di vari strumenti finanziari o di capitale preso in prestito, come ad esempio il margine, per aumentare il potenziale di rendimento di un investimento. La leva può essere creato attraverso opzioni, futures, il margine e altri strumenti finanziari. Per esempio, supponiamo di avere 1.000 a investire. Tale importo potrebbe essere investito in 10 azioni di azioni Microsoft, ma per aumentare la leva finanziaria, si potrebbe investire i 1.000 in cinque contratti di opzione. Si potrebbe quindi controllare 500 azioni invece di appena 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini Adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang Tidak di Dalam Milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual Adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut Oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang Tidak di Dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, non 3504, 3283) Malah saya Juga hampir Pasti, Wang Yang digandakan Oleh Syarikat ITU dikira sebagai pemberian pinjaman dan Sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau Tidak diketahui Oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali Lagi riba Telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah Oleh Islam dari berlaku di Sini, leva penggunaan 1: 1 Sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan Juga pihak Syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa commercio dijalankan. Dan Jika terdapat masalah kemungkinan Rugi atau APA yang chiamata di margine dinamakan, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter Satu Lagi Samada Jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan Rugi. Pandangan. Wallahualam, Jika semunya dilaksanakan dengan Jelas dan perancangan yang Betul. Setakat ini saya tidak Nampak adanya masalah Shariah Dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG Jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya Naik sedangkan ia Bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi condizioni Costi ini Adalah HARAM kerana sebab utamanya Adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai Oleh polisi Ekonomi di Dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan Ekonomi Dalam Islam, matawang Adalah mezzo di scambio Sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar diniagakan Bagi memperolehi Untung dari perbezaan nilainya. Kita Tahu Nilai matwang kini Tidak Lagi bersandarkan EMAS atau Perak, Wang Kertas hari ini (fiat money) Tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam EMAS dan Perak) kecuali nilainya Datang dari pasaran yang globale ditentukan domanda Oleh e offerta di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan Isteri makan bukanlah Satu bentuk kerjaya yang terpuji di Dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem Ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda Tidak ingin menerima padnagan saya, Tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani Dalam hal ini: Forex Commercio di valuta Con Mufti Muhammad Taqi Usmani Inviato: 11 Zul QaDah 1424, 22 novembre 2007 D.) è il Forex Trading valuta halal ho allegato un documento nel dettaglio gli aspetti del business. R.) Sono andato throught i documenti inviati da te. Io sono del parere che tali operazioni non sono compatibili con Shariah. La stessa condizione che non si può prendere in consegna della valuta acquistata rende inammissibile. Morever, ci sono altri elementi in base alla mia conoscenza che rende questo commercio illecito di Sharia, come ad esempio, vendite a termine, le vendite allo scoperto, ecc Questo è in aggiunta al fatto che le valute sono in origine un mezzo di scambio e dovrebbero essere scambiati solo per uso personale in diversi paesi. Per renderli un prodotto commerciabile solo per guadagnare un profitto è anche contro la filosofia di base di economia islamica. Vorrei non quindi consiglio di indulgere in questo commercio. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah anda mengenali Siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila Buka di Sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua Pemain forex, nota Dan jawpaan saya Inin Adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami Awam orang. Jika terdapat kesilapan Teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar informazioni kerana tentang tatacara di ATAS Juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Aggiungi questa pagina ai tuoi preferiti siti di social bookmarking più.

No comments:

Post a Comment